Wat beweegt de consument anno 2025? Duurzaamheid, digitalisering en authenticiteit

consumer trends

Waardoor laten consumenten zich leiden bij hun aankoopbeslissingen? De beroemde homo economicus, die rationeel en maximaal voor het eigen voordeel gaat, lijkt veraf. Consumenten zijn eerder begaan met het milieu, ethische kwesties en een ingrijpende technologische revolutie. Nu de samenleving in sneltempo verandert, sturen vooral drie factoren onze consumptiegewoonten.

Omdat consumenten nu vaak beter geïnformeerd zijn, beseffen ze ook meer de draagwijdte van hun keuzes. Een aankoop staat voor een bepaald product, maar ook voor arbeidsomstandigheden, een bedrijf met partners, waarden en een identiteit, sociale en milieupraktijken, een toeleveringsketen, enz. Consumenten die gevoelig zijn voor de uitdagingen van onze tijd, hanteren hun aankoopgedrag als een uitdrukkingsmiddel binnen een bepaalde sociaal-economische context. Hoe evolueert het consumentengedrag onder invloed van zowel ethische overwegingen als digitale impulsen, klantenervaring en de zoektocht naar waarde?

man buying

Duurzaamheid: kopen als engagement

De groei van lokale en bioproducten, bezorgdheid om de milieu-impact, enz.: consumenten laten zich steeds meer leiden door hun geweten en waarden. Een rapport van het Capgemini Research Institute laat bijvoorbeeld zien dat wereldwijd 64%1 van de consumenten duurzame ontwikkeling als belangrijke leidraad voor aankoopbeslissingen neemt. En in België? Ook wij zijn gevoelig voor deze kwesties, aangezien 59%2 van de Belgen zegt dat we “anders moeten leven en consumeren in het belang van de toekomstige generaties”. Milieuverantwoord consumeren betekent onder andere duurzame producten afkomstig uit de korte keten kopen of onze consumptie beperken.

digital

Nieuw digitaal speelveld voor de consument 

Van e-commerce tot smartphones: de technologie heeft het speelveld voor de consument sterk verruimd en zijn gedrag ingrijpend veranderd. Op de wereldmarkt zijn alle bedrijven nu concurrenten van elkaar, van de winkel om de hoek tot de internetgigant. Door de digitalisering heeft de consument zijn verwachtingen bijgesteld: onmiddellijke service, totale flexibiliteit en een klantenervaring op maat vindt hij nu heel gewoon. Terwijl jonge generaties nog een stap verder gaan en steeds meer via de sociale media kopen, dient de volgende revolutie zich al aan: generatieve AI. Die zou over afzienbare tijd een belangrijke rol in de aankoopbeslissingen kunnen spelen. 68%3 van de consumenten verklaart bereid te zijn om zich te laten adviseren door artificiële intelligentie.

people eating

Authenticiteit: verlangen naar vertrouwen

In schrille tegenstelling tot de digitale boom staat het verlangen van veel consumenten naar een menselijkere klantenrelatie. Dat niet alleen de commerciële transactie telt, bewijst de heropbloei van buurtwinkels. Deze trend blijkt ook uit de cijfers: 73%3 van de klanten gaat graag langs bij bedrijven die hen als een persoon behandelen en niet als een nummer. We waarderen steeds meer een persoonlijke, authentieke behandeling. Omgekeerd voelen consumenten steeds meer onbehagen als ze persoonlijke gegevens moeten prijsgeven en ze eisen van de bedrijven dat ze zich transparant en voorbeeldig gedragen.

Als bedrijven willen rekening houden met al deze soms tegenstrijdige factoren en als ze de verwachtingen willen inlossen van meer bewuste en veeleisende consumenten die steeds vaker online zijn, dan moeten ze hun fundamentele principes herbekijken. Bij Sodexo nemen we onze rol van dienstenbedrijf, werkgever en maatschappelijk verantwoorde onderneming heel ernstig. Dit blijkt uit ons duurzaam voedingsaanbod met recepten op basis van plantaardige alternatieven, lokale en gecertificeerde producten, seizoensfruit en -groenten, enz.

En omdat we beseffen hoe belangrijk een duurzame toeleveringsketen is, willen we tegen 2030 garanderen dat die niet ontbost voor palmolie, soja, rundsvlees en papier, al het nodige doet voor het dierenwelzijn en grondstoffen niet uitput. Tot slot gaan we mee met onze tijd en ontwikkelen we innovatieve technologische oplossingen die de consumentenervaring verbeteren en inspelen op hun unieke behoeften. Ontdek in ons CR-rapport hoe wij onze activiteiten afstemmen op onze waarden!

 

1 Rapport “What matters to today’s consumer” van het Capgemini Research Institute
2 Enquête verantwoord consumeren 2023, een publicatie van het Trade for Development Centre van Enabel
3 Studie “State of the AI Connected Customer 2025” door Salesforce bij 16 000 internationale consumenten