Une jeune fille qui boit un café

4 tips voor een grotere klantentevredenheid in winkels

11 december 2023

Of klanten al dan niet tevreden zijn, is doorslaggevend voor het succes van een handelszaak. Om je huidige klanten te behouden en nieuwe aan te trekken, moet je dus de best mogelijke klantenervaring bieden.
Wist je bijvoorbeeld dat een kortere wachttijd een van de meest effectieve manieren is om de klantentevredenheid te verhogen?

1. Beperk de wachttijd

Klanten koesteren nu andere verwachtingen dan enkele jaren geleden. Zo vinden ze het niet meer dan normaal dat ze snel en efficiënt geholpen worden. Volgens een onderzoek dat in maart 2023 in de Journal of Retailing werd gepubliceerd, beïnvloedt de wachttijd in de winkel sterk de tevredenheid van klanten. De studie geeft ook enkele praktische tips om de klantentevredenheid te verhogen.
Vermijd om te beginnen zoveel mogelijk om klanten te laten wachten. Misschien moet je overwegen om op piekmomenten meer personeelsleden in je winkel in te schakelen. Apps bieden je ook de mogelijkheid om een smartphone of tablet als contactloze betaalterminal te gebruiken. Op die manier verbeter je de doorstroming in de winkel en verklein je de files aan de kassa als veel klanten tegelijk willen afrekenen. Bovendien geven steeds meer klanten de voorkeur aan contactloos betalen.


2. Hou rekening met klachten

Laat een klant je weten dat hij niet tevreden is? Bekijk dit als een kans om je relatie met hem of haar te verdiepen. Neem de klacht ernstig en handel ze snel en efficiënt af. Door aandachtig naar je klant te luisteren en het probleem op te lossen draag je bij tot een grotere klantentevredenheid.


3. Besteed zorg aan de service na de verkoop

Een kwaliteitsvolle service na de verkoop is een van de belangrijkste manieren om klanten een positieve koopervaring te bieden en dus tevreden te houden. Ondervindt je klant een probleem? Bied hem dan snel een oplossing.


4. Peil naar de tevredenheid van je klanten

Als je klanten de kans biedt om hun ervaringen bij jou te beoordelen, krijg je waardevolle informatie over hun tevredenheid en over verbeterpunten. Gebruik tevredenheidsenquêtes en vragenlijsten om klanten feedback te laten geven. Een eenvoudig trucje dat je weinig tijd kost, is in je winkel een QR-code aanbrengen die je klanten bij een vragenlijst brengt. Je meet dan onmiddellijk hun tevredenheid en kunt aan de slag gaan met hun anonieme meningen. Op het internet vind je allerlei tools om zo’n QR-code aan te maken.