Wij zijn verheugd om je te vertellen over onze nieuwe samenwerking aan met Phenix, de app tegen voedselverspilling. Houders van een Sodexo Card kunnen vanaf volgende week hun Lunch Pass (maaltijdcheques) gebruiken om hun aankopen via de Phenix-app te betalen en zo hun steentje bijdragen in de strijd tegen voedselverspilling. Op 29 september vieren we de Internationale Dag voor de Bewustmaking rond Voedselverlies en -verspilling. Is dit niet de kans bij uitstek om ons gedrag in positieve zin te veranderen?
De mobiele app Phenix biedt Belgen de kans om concreet actie te ondernemen tegen voedselverspilling, door niet-verkochte producten van handelaars in hun buurt aan te kopen tegen een lagere prijs. Sinds Phenix in juni de Belgische markt betrad, mag het bedrijf al meer dan 300 partners op zijn palmares schrijven, waaronder buurtwinkels (bakkerijen, slagers, traiteurs) en restaurants. Binnen een jaar zou het platform graag afklokken op 1.000.
Met zijn mobiele app tegen voedselverspilling wil Phenix dit jaar minstens 150.000 maaltijden “redden”. “Het doel van deze start-up is erg nobel en ligt in lijn met de waarden die Sodexo handhaaft. Daarom geven we vanaf volgende week de gebruikers van de Sodexo Lunch Pass de mogelijkheid om eten te kopen via deze app en stellen we ons netwerk - met duizenden lokale handelaars - open voor de start-up. We zetten alles op alles om Phenix te helpen om zijn doel van minstens 150.000 geredde maaltijden dit jaar te bereiken,” aldus Sven Marinus, CEO van Sodexo Benefits & Rewards Services. De Sodexo Card wordt door één miljoen mensen gebruikt op 20.000 locaties in het hele land.
In België wordt jaarlijks maar liefst 345 kg voedsel per persoon verspild. Volgens een onderzoek van Test-Aankoop maakt 80% van de Belgen zich echter behoorlijk zorgen over de voedselverspilling.
“We zijn heel trots op deze samenwerking met Sodexo. Door zijn omvang en marktpositie speelt Sodexo een belangrijke rol om de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Op die manier kunnen we consumenten en handelaars samen naar een zero waste-model leiden! Bovendien helpen we consumenten zo om te besparen op hun voedseluitgaven,” vertelt Amaury Le Mintier, Country Manager bij Phenix in België.

➤ Persoonlijke impact in kaart brengen
Sodexo zet zich in voor een betere toekomst voor iedereen. Deze samenwerking met Phenix kadert dus in de verdere ontwikkeling van zijn maatschappelijk engagement en speelt in op drie verschillende doelen van het bedrijf: pleiten voor duurzaam gebruik van hulpbronnen, consumenten aanzetten tot een gezondere levensstijl en zijn CO2-voetafdruk verkleinen. Door elke gebruiker van de Sodexo Lunch Pass de kans te geven punten te verzamelen en zo extra kortingen te krijgen, is de Phenix-app een geweldig middel om deze doelen te bereiken. Naast het bedrag dat ze op elke aankoop besparen, kunnen de gebruikers ook de CO2-uitstoot bijhouden die ze hebben vermeden.
“Als bedrijf doen we iets positiefs voor het milieu, als individu willen we onze gebruikers instrumenten aanreiken om iets te doen. Dankzij Phenix kan iedereen zijn of haar persoonlijke impact meten en beseffen dat hij of zij iets kan doen voor het klimaat. Deze app moedigt ons aan om milieuvriendelijker te consumeren”, aldus Sven Marinus, CEO van Sodexo Benefits & Rewards Services.
➤ De Sodexo Card, een nieuwe betaalmethode in de Phenix-app
Wanneer ze aankopen in de Phenix-app betalen, worden de gebruikers naar een beveiligde betaalomgeving geleid waar ze de Sodexo Card kunnen toevoegen.
