Is employer branding het nieuwe eldorado voor rekruteerders?

Employer Branding: hoe het werkgeversmerk de doorslag geeft bij de rekrutering van talenten

Een stevig salaris, is dat voldoende om talent binnen te halen? Het antwoord is neen, die tijd is voorbij. Vandaag ligt de lat véél hoger voor werkgevers. Bedrijven zetten dus maar beter in op Employer Branding. Of moeten we zeggen: Employer Marketing?

Via een slim werkgeversmerk connecteren bedrijven met het juiste talent. En versterken ze bovendien ook hun onderneming in de toekomst. Maar wat is dat precies: Employer Branding? En hoe pas je het succesvol toe? Lees het antwoord in deze Employer Branding gids.

Wat is Employer Branding? Betekenis, doel én resultaat

Een sterk werkgeversmerk is essentieel om succesvol te rekruteren. Steeds meer sollicitanten kijken éérst naar de bedrijfscultuur. Wat is de inhoud van de job? Hoe menselijk is het bedrijf? Wat is de balans tussen werk en privé? Wie zijn de collega’s en hoe wordt de werkvloer georganiseerd? Talent zoekt een job met betekenis.

Dat hebben werkgevers goed begrepen. Via Employer Branding laten ze zien wie ze zijn. En brengen ze hun imago op een krachtige, creatieve manier naar de rekruteringsmarkt.

Employer Branding: theorie en luchtkasten – of écht doeltreffend?

Employer Branding is geen gebakken lucht. Als de marketing rond het werkgeversmerk niet klopt, valt het bedrijf snel door de mand. Het zal talent niet kunnen behouden. Eerlijke communicatie is dan ook cruciaal.

Talent aantrekken is een grote investering. Een imago promoten dat niet bij het bedrijf past, wordt op lange termijn een dure grap.

De eerste stap naar een succesvol bedrijf

Het verhaal dat een werkgever over zichzelf lanceert, moet kloppen. Dat is in het voordeel van werkgever én werknemer.

De medewerker weet dat zijn verwachtingen zullen aansluiten bij het bedrijf. Dat zorgt ervoor dat het verloop daalt. De onderneming trekt dan weer talent aan dat écht bij zijn cultuur past. Waardoor het effectiever kan werken met gemotiveerde werknemers. Win-win!

Employer Branding: inzoomen op wie de werkgever écht is

Employer Branding en Employer Marketing beginnen daarom ook best bij het begin. De eerst stap: inzoomen op de essentie van het werkgeversmerk. Dat noemen we de Employer Brand Proposition – of Employer Value Proposition.

In deze fase wordt de identiteit van de werkgever nauwkeurig uitgewerkt. Wat is de missie, wat is de visie? Hoe engageert het bedrijf zich voor zijn medewerkers? Welke waarden vindt het belangrijk? Wat is de strategie rond verloning, doorgroeimogelijkheden of de balans tussen werk en privéleven?

Employer Branding: HR marketing op z’n best

Next step: het uitwerken van een wervende rekruteringscampagne. Dat gebeurt op basis van de Employer Brand Proposition. De sterke eigenschappen van het werkgeversmerk worden uitgespeeld en afgestemd op de doelgroep die past bij de openstaande vacatures.

Hoe dat gebeurt, hangt af van het bedrijf. Van nationale televisiecampagnes tot gerichte sociale mediacampagnes: alles kan. In het oog springen bij de gewenste doelgroep is essentieel. Zo voelt het juiste talent zich aangesproken om te solliciteren.

Employer Branding en HR: guide to winning hearts and minds

Nog een reden waarom een werkgeversmerk eerlijk en correct moet zijn: huidige medewerkers moeten zich erin herkennen. Meer nog: zij zijn de sterkste ambassadeurs die het bedrijf heeft. Vaak wordt er ook gewerkt met verwijzingscampagnes. Die zijn erop gericht om medewerkers te stimuleren om nieuwe kandidaten voor te stellen.

Een overtuigend werkgeversmerk wordt dus gedragen door interne medewerkers. Bovendien is het ook een instrument voor de retentie van talent. Een succesvolle Employer Branding verhoogt het engagement en de betrokkenheid van werknemers.

Duimpje omhoog? Employer Branding via sociale media

Sociale media zijn een perfecte manier om het nieuwe werkgeversmerk te promoten. Employer Branding campagnes kunnen zo de juiste doelgroep aanspreken. Bovendien verhoogt het ook de betrokkenheid van huidige en toekomstige medewerkers.

Videomarketing, slimme teksten, creatieve slogans en digitale tools? Ze horen allemaal bij een doeltreffende Employer Branding campagne. Employer Marketing lijkt dan ook sterk op hoe reclamecampagnes worden gelanceerd.

Samenvatting Employer Branding: HR marketing met verschillende doelen

Via Employer Branding laat de werkgever zien wij hij is. Hij communiceert eerlijk en open over wat medewerkers mogen verwachten. Maar vertelt ook een wervend, stimulerend verhaal. Een boodschap die motiveert om aan de slag te gaan binnen het bedrijf. Employer Branding heeft dus als doel:

  • Jezelf als werkgever duidelijk te positioneren ten opzichte van de concurrentie.
  • Het aantrekken van nieuw talent voor openstaande vacatures.
  • Het behouden van de huidige medewerkers, om verloop op de werkvloer tegen te gaan.
New call-to-action

De toekomst van elk bedrijf hangt af van z’n medewerkers. Daarom is het belangrijk om slim te rekruteren. Via Employer Branding communiceert een bedrijf eerlijk, creatief én ambitieus over zijn werkgeversmerk. Het stimuleert potentiële medewerkers. En geeft de huidige werknemers alle redenen om te blijven.

Een omgeving met een aantrekkelijke cultuur, een fijne werkplek en een warm imago? Het wordt steeds belangrijker in de war for talent. Precies daarom is Employer Branding zo populair bij kleine én grote bedrijven.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×