“Dankzij het contact met de klanten lijkt geen enkel probleem te groot” | Sodexo België

“Dankzij het contact met de klanten lijkt geen enkel probleem te groot”

Buurtwinkels zijn terug in. Ze zijn hip, geven je massa’s advies… en zijn vlakbij. Toch zijn ze soms nog onbekend. En daar willen we graag wat aan doen. Door er elke nieuwsbrief eentje in de kijker te zetten bijvoorbeeld. Starten doen we met Le Fraysse, een kruidenierszaak waar heel wat producten onverpakt zijn.

Exact een jaar. Zo lang is het geleden dat Séverine Rossewy ‘Le Fraysse’ in Evere overnam. Deze kruidenierszaak met focus op artisanale en lokale producten ging van start in 2012, maar is dus sinds midden 2018 in nieuwe handen.

“De focus is onveranderd gebleven”, vertelt Séverine Rossewy, “maar we leggen nog meer het accent op producten die onverpakt zijn of waarbij er statiegeld op de verpakking is. Zo hebben we sappen van Pajottenlander met statiegeld en zelfs onze traiteur levert maaltijden waarbij we een klein bedrag vragen dat je terugkrijgt als je de potten terugbrengt.”


 
Zelfs de sandwich bar kan Le Fraysse de baas

Het is wel duidelijk hoe Le Fraysse het verschil maakt met supermarkten of andere kruidenierszaken in de buurt. “Op woensdag, donderdag en vrijdag bieden we ook sandwiches aan”, vertelt Séverine een anekdote. “Dat zijn allemaal eigen bereidingen. Bij ons ga je niets industrieels op je sandwich vinden. Klanten zijn er zo over te spreken dat ze ons al vragen om ook op maandag en dinsdag te openen. Terwijl er twintig meter verder een sandwich bar is…”

Die appreciatie van de klanten betekent veel voor de nieuwe eigenares. Zoals wel vaker bij het overnemen van een zaak duiken er altijd wel wat onvoorziene problemen en hindernissen op. “Ik vind het geweldig om te merken dat hoe groot het probleem ook is, mijn klanten me de energie geven om het meteen aan te pakken en op te lossen.”

Spijt over haar beslissing heeft ze dus zeker niet. Séverine: “Ik heb altijd al jobs gedaan met een nauw contact met mensen, maar telkens ging het om problemen oplossen. Hier kan ik mensen een plezier doen, hier kan ik ze helpen om dingen te ontdekken, hier kan ik ze advies geven.”



Bio hoeft niet

De focus op lokale en artisanale producten levert Le Fraysse duidelijk geen windeieren op. Geen toeval dus dat Séverine ons aanraadt om L’Abeille Blanche eens te bezoeken. “Ik ben fan van hun project: fruit en groenten aanbieden die niet bio zijn, maar gegarandeerd zonder pesticiden. Klanten vinden zich terug in dit aanbod: het is goedkoper dan bioproducten en garandeert toch de nodige kwaliteit. Ik hou van de originele aanpak, die wat lijkt op die van Le Fraysse: bio hoeft niet op voorwaarde dat de producten van onberispelijke kwaliteit zijn.”

Volgende keer brengen we u dus graag het verhaal van L’Abeille Blanche in Doornik. Stay tuned!
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×