Wie ook de volgende jaren wil blijven rekenen op trouwe en gemotiveerde medewerkers heeft er baat bij nu goed voor hen te zorgen. In crisistijden kent men z’n vrienden. Zeker nu we stilaan uit de lockdown komen. 7 elementen waarvoor je aandacht moet hebben.
1. Zorg voor hun veiligheid
Dit is uiteraard regel 1. Zorg dat je medewerkers in alle veiligheid hun werk kunnen doen. Geef hen voldoende beschermingsmateriaal als ze in contact komen met collega’s of klanten. En probeer hen ook te helpen en gerust te stellen als ze vragen omtrent hun veiligheid hebben.
Maar dat begint natuurlijk ook bij zichzelf. Voelt een medewerker zich ziek? Zorg dan dat hij thuisblijft en de veiligheid van anderen niet in gedrang brengt.
2. Wees flexibel
Thuiswerk blijft nog even de norm. En dat is voor heel wat van je medewerkers geen gemakkelijke situatie. Ze moeten tezelfdertijd ook hun kinderen helpen met hun schoolwerk, ze zitten misschien in dezelfde ruimte met een partner die heel wat conference calls heeft, hebben ze weinig bureauruimte … Toon je flexibel en apprecieer de moeite die je medewerkers doen om hun job zo goed als mogelijk uit te voeren. Ga na hoe je hen kan helpen om zo goed als mogelijk hun werk te doen.
3. Wees consistent en coherent
Flexibel zijn betekent niet dat je niet iedereen over dezelfde kam moet scheren. Thuiswerk geldt niet enkel voor persoon x, maar ook voor zijn of haar collega’s die exact dezelfde job hebben. Wanneer je hierin niet consistent bent, voelen medewerkers zich benadeeld.
4. Gebruik de maatregelen, maar misbruik ze zeker niet
Een recordaantal Belgen zat de afgelopen weken in het systeem van tijdelijke werkloosheid om economische redenen. Een groot geluk dat we dat systeem kennen.
Gebruik deze maatregelen enkel als het nodig is, niet omdat het jou goed uitkomt, bijvoorbeeld omdat je in een rustigere periode zit en een aantal van je medewerkers het iets minder druk hebben.
Medewerkers die door jouw bedrijf in tijdelijke werkloosheid gesteld worden, maar het gevoel hebben dat daar geen echte reden voor is, maken zich de bedenking dat je van de situatie profiteert en dat fnuikt hun loyauteit.
Nog een stapje verder gaan bedrijven die medewerkers in tijdelijke werkloosheid plaatsen, maar ze toch laten werken, al dan niet met een compensatie. Dit is niet alleen deloyaal naar de samenleving, jouw medewerkers pikken dit ook niet. Bovendien riskeren zowel je bedrijf als je medewerkers zware sancties.
5. Communiceer
Laat van je horen. In heel wat bedrijven houdt de CEO – al dan niet samen met een andere collega – een wekelijkse conference call met alle collega’s waarin hij of zij z’n steun uitspreekt voor de medewerkers en de situatie van de onderneming bespreekt.
Zo zorg je ervoor dat de band met het bedrijf behouden blijft. Dat is enorm belangrijk op een moment wanneer je medewerkers thuiswerken.
Voor alle duidelijkheid: een conference call hoeft geen goednieuwsshow te zijn. Je medewerkers appreciëren je eerlijkheid en begrijpen ook wel dat het momenteel uiterst moeilijke omstandigheden zijn. Het belangrijkste is dat je toont dat je met hen meeleeft.
6. Zorg dat je een visie en (ietsje later) een plan hebt
Je steun uitspreken is één, je medewerkers een visie en toekomstperspectief bieden is nog iets anders. Zelfs al is de situatie enorm moeilijk en zijn voorspellingen doen vooral het werk van madame Soleil, toch is het belangrijk om te tonen dat je je visie bijspijkert. Zelfs al is het met een bang hartje, beter een voorzichtige visie, dan geen visie.
Ook hier mag je trouwens duidelijk meegeven dat de visie de komende weken en maanden nog zal aangepast worden aan de situatie. Zo geef je je medewerkers aan dat je rekening houdt met wat er in de maatschappij gebeurt.
Het is belangrijk om vervolgens ook te handelen volgens die visie. Maak een plan om ze concreet te maken.
7. Verwen ze
Thuiswerk is geen cadeau. En wie naar het werk komt, loopt altijd wel een zeker risico op besmetting. Die opoffering mag je gerust belonen. Met een ontbijtmand aan huis, een bloemetje of de toekenning of verhoging van maaltijdcheques of ecocheques.
Kortom, het is nu meer dan ooit de tijd om de band tussen jouw medewerkers en je bedrijf aan te halen. Enerzijds omdat die door thuiswerk toch wat verandert, anderzijds omdat je je medewerkers nu wil tonen dat je er voor hen bent. De kans is groot dat zij er dan ook zullen zijn, wanneer jij hen nodig hebt.