Verknocht aan Italië en zijn Brusselse klanten | Sodexo België

Verknocht aan Italië en zijn Brusselse klanten

Verknocht aan Italië en zijn Brusselse klanten

‘Parma in Tavola’ combineert superieure producten en een nauwe band met zijn klanten. Dat blijkt een succesvolle mix voor deze buurtwinkel annex traiteur die al bijna drie decennia een emblematische rol speelt in zijn wijk.

Op smakelijke geurafstand van de ULB en de VUB is en blijft deze Italiaanse trattoria een van de referenties in de buurt. Het is zo’n adresje dat ingewijden met een veelbetekenende glimlach aan elkaar doorgeven, uiteraard tot groot genoegen van Biagio Vaccaro, de eigenaar van deze zaak die sterk verankerd is in haar buurt. “Ik heb nooit reclame gemaakt in de krant of op het internet. Mijn promotie is te danken aan de uitstekende mondelinge reclame die ik krijg. Mijn zaak heeft zijn naam niet gestolen en nabijheid is hier geen loos begrip”, legt hij uit. “De naam betekent evenveel als ‘Heel de Italiaanse provincie Parma op tafel’. Dat impliceert net zo goed kwaliteitsproducten als een zekere gezelligheid dankzij de mensen die ze delen.”

 Lokale verankering

De inspiratie voor de broodjes en de pasta mag dan wel van over de Alpen komen, het is toch de lokale verankering die Biogia zijn stevige reputatie opleverde. “Ik denk dat ik mijn goede reputatie aan drie essentiële dingen te danken heb: in de eerste plaats speelt natuurlijk de kwaliteit van mijn producten. Die selecteer ik bij twee of drie zeer zorgvuldig gekozen leveranciers. Mijn prijzen blijven overigens heel redelijk; dat is ook de reden waarom ik geen andere vestiging open. Dan zou ik immers extra personeel moeten betalen en mijn tarieven lichtjes verhogen. Bovendien zou ik het persoonlijk contact met de klanten verliezen, aangezien ik dan op meerdere plaatsen aanwezig zou moeten zijn. De ontvangst is het derde element waarover ik geen compromissen sluit. In zaken als de mijne is dat een essentiële factor om je van de concurrentie te onderscheiden”, vertelt Biagio terwijl hij het met een ondertussen bevriende klant heeft over een restaurant dat die hem had aangeraden voor zijn recentste vakantie in Frankrijk. Het bewijst alvast dat Biogia erin geslaagd is een bevoorrechte band te smeden met meerdere van zijn habitués, iets wat onmogelijk is in de ketens en onpersoonlijke etablissementen die ook in deze studentenbuurt te vinden zijn.

Over studenten gesproken, zakken die ook massaal af naar deze plek? “Niet echt”, vervolgt onze gast. “Ze vormen geen trouw publiek, het zijn er altijd anderen. Zij zijn niet de mensen uit de buurt die ik aantrek, hoewel er wel zijn natuurlijk. Het personeel van de universiteiten daarentegen behoort wel tot mijn trouwe bezoekers, net zoals nogal wat mensen die in een van de vele naburige kantoren werken. Velen van hen zijn echte habitués geworden. Sommigen bestellen elke dag, maar dan wel voor elf uur ’s morgens, want daarna heb ik mijn handen vol met de klanten in de zaak en heb ik geen tijd meer om dingen op voorhand klaar te maken.”

 Italië om de hoek

Ook al is hij de Italiaanse bescheidenheid zelf en geeft Biagio het niet meteen toe, voor het gros van zijn vele trouwe klanten weet de heer des huizes meestal wat hij moet maken als ze hun naam noemen aan de telefoon. Ook dat soort kleine gebaren blijkt essentieel om een nauwe band te smeden en het verschil te maken met de andere zaken in de buurt: dankzij Biagio ligt Italië letterlijk om de hoek.

Als hij niet in zijn Italiaanse potten roert, gaat Biagio zelf makkelijk overstag voor uitstekende bistrorestaurants, zoals ‘Bistro Onder Den Toren’ in Oosterzele. “De gerechten in dit soort restaurants verschillen sterk van wat ik in mijn zaak klaarmaak en we hebben evenmin dezelfde filosofie. Bij Parma in Tavola komen mensen gerechten en broodjes halen om mee te nemen; daar gaan mensen naartoe om een moment te delen onder het genot van typische specialiteiten, vaak vlees. Maar ik vind mezelf helemaal terug in hun gastvrije aanpak en uitstekende producten. Wat dat betreft, sluiten we op elkaar aan.”

Want uiteindelijk heeft het weinig belang wat voor soort zaak je hebt: superieure producten en lokale initiatieven springen er altijd uit dankzij de onevenaarbare mix van kwaliteit en nabije betrokkenheid. Meer lokale initiatieven vind je op www.lokaaluitgeven.be
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×