Zero-waste-eco

Zero-Waste in je bedrijf: Bea Johnson geeft tips

16 december 2019

Bea Johnson is intussen het symbool geworden van ‘zero waste’, een wereldwijde beweging die afval de wereld uit wil helpen. Wij vroegen ons af hoe bedrijven een rol kunnen spelen. Een exclusief interview.

Hebben bedrijven volgens u ook een verantwoordelijkheid als het gaat om minder afval?

el, de consument wil dat de wereld verandert. Hij heeft zelf de macht in handen om bedrijven tot andere oplossingen te dwingen. Zolang hij producten in verpakkingen koopt, geeft hij impliciet aan dat hij dat wel graag wil en dat dat niet hoeft te veranderen. Bedrijven zullen dus volgen wanneer de consument verandering wil. Het is de consument die kiest voor bedrijven die het anders aanpakken én voor een overheid die een andere focus legt.

Alles over de ecocheque in één gids

Hoe kunnen bedrijven zelf actie ondernemen? 
 

Ik ben al in heel wat grote bedrijven langs geweest, zoals Starbucks en Ikea. Wat ik dan vooral doe is mijn eigen verhaal – dat van mijn gezin – vertellen. Daarop kunnen bedrijven zich inspireren. Eigenlijk gaat het stuk voor stuk om kleine ingrepen: geen koffiecapsules meer, een waterfontein waar medewerkers hun drinkbus kunnen vullen, een compostbak – waar kan je anders met je bananenschil terecht? – of zelfs het weghalen van de vuilbakken. 


Het komt erop neer dat je met een aantal ingrepen het leven van je medewerkers moet vergemakkelijken. Leven zonder afval hoeft niet moeilijk te zijn. Dat is het misverstand dat we de wereld moeten uithelpen. Bedrijven moeten zichzelf als deel van de oplossing zien.  

Kunnen bedrijven uw 5 R’en dan ook gebruiken?  
 

Absoluut!

  1. Het begint met de R van ‘refuse’. Als bedrijf kan je weigeren met leveranciers te werken die plastic niet willen bannen.
  2. ‘Reduce’ staat voor het vermijden van verspilling. Ook niet moeilijk als bedrijf.
  3. ‘Reuse’ is misschien wel de interessantste in een bedrijfscontext. Dat doe je door je producten in bulk (zonder verpakking, nvdr.) aan te bieden, door met statiegeld voor de verpakking te werken of…
  4. …Door je verantwoordelijk te voelen voor de volledige levensduur van je product. Bedrijven zouden een onvoorwaardelijke garantie op hun producten moeten geven. Merken als Manduka, een producent van yogamatten, en de Amerikaanse kousenfabrikant Darn Tough doen dat al.
  5. Tot slot gaat het om ‘recycle’ en ‘rot’ (composteren, nvdr.). Ook hier kunnen bedrijven nog stappen zetten. 

Kunnen bedrijven ook intern, samen met de medewerkers, actie ondernemen? 
 

Natuurlijk. Bedrijven kunnen een goede katalysator zijn: ze kunnen medewerkers met kleine ingrepen aanmoedigen om hun afval te verminderen. Daardoor krijgen ze misschien ook zin deze filosofie binnen het gezin toe te passen. Misschien zijn bedrijven de ideale community om zero waste nog verder te verspreiden… 
 

U komt uit Frankrijk, maar leeft al jaren in de VS. Is er een verschil in hoe Europese en Amerikaanse bedrijven dit aanpakken?  

Zero waste ontwikkelt zich heel sterk in de VS – ik ben momenteel met een tour doorheen het land bezig – maar wat me opvalt is dat het vooral Franssprekende gebieden zijn die het voortouw nemen. Zowel in Zwitserland als België leeft het meer in het Franstalige gedeelte. De eerste zero waste-winkel in Duitsland is opgericht door een Franse en toen ik op Mauritius was, kwamen er 1700 mensen luisteren naar een speech. Ook in België is hier een draagvlak voor waar mensen nog meer op kunnen inzetten.

Dank aan Lemon Spoon om dit interview met Béa Johnson mogelijk te maken. Wil jij ook weten hoe je bedrijf het groener kan aanpakken? Ondek onze 8 slimme ingrepen voor een groener bedrijf!  

Alles over de ecocheque in één gids