Toptalent in het vizier van programmatic recruitment
De zoektocht naar talent treedt in een nieuwe fase op het web, met ongelooflijk nauwkeurig gerichte jobaanbiedingen. Dankzij programmatic recruitment wordt er meer geklikt dan ooit.
Als de vacature die op een bepaald ogenblik op je Facebookpagina verschijnt zo cool en gepersonaliseerd is, dat je ze wel moet lezen, dan weet je dat programmatic recruitment weer heeft toegeslagen. Maar hoe werkt deze techniek?
Data en algoritmes
Ga om te beginnen gewoon uit van de vaststelling dat het web alles van je weet zodra je ook maar één keer klikt. Trackingexperts doorploegen al je persoonlijke en professionele informatie op al je webspots (LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, …). Ze analyseren je cookies, classificeren je gewoonten en voorkeuren, verzamelen de plekken en tijdstippen waarop je surft … Gespecialiseerde bedrijven brengen al die data samen en maken er algoritmes van. Hiermee bepalen ze wanneer de ideale persoon die gezocht wordt voor een bepaalde functie actief is op het web. De software stuurt de juiste advertentie dan op het juiste moment en op de juiste plek naar de juiste persoon.
Uiterst doelgericht adverteren
Als het “programmatic” systeem er precies jou heeft uitgepikt, dan is dat te danken aan de vergaarde gegevens en het profiel dat uit die gegevens is gedistilleerd. En dat blijkbaar helemaal klopt met de vacature! De gepersonaliseerde advertentie speelt handig in op je hard skills en persoonlijkheid, zodat jij je helemaal voelt aangesproken! Je bent niet de enige die de advertentie onder ogen krijgt, maar de doelgroep is in elk geval veel kleiner dan bij een klassieke werkaanbieding.
Resultaten
Deze toepassing van online reclametechnieken op de arbeidsmarkt maakt bedrijven nu al twee jaar enthousiast, voornamelijk om drie redenen:
1) aanwerven wordt eenvoudiger en voordeliger. Vergeet de headhunters en dure (gedrukte) advertenties in allerlei media. Tientallen sollicitatiebrieven doornemen en een eindeloze reeks kandidaten interviewen hoeft ook niet langer. De aanwervingsprocedure verloopt sneller en door het aanbod op maat kan je je met de kandidaat op het essentiële concentreren.
2) “programmatic recruitment” bereikt ook “passieve” kandidaten. Je bereikt dus mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar openstaan voor eventuele opportuniteiten.
3) deze moderne techniek verbetert het imago van het bedrijf en vult de reserve aan interessante cv’s aan. Het bedrijf ziet ook in real time hoe goed zijn advertentie scoort (wordt erop geklikt, wordt ze gelezen?) en hoeveel de conversiegraad bedraagt (heeft ze kandidaten tot actie aangespoord en welke acties zijn dat?).
Naar verwachting zal tegen 2020 liefst 80% van de jobadvertenties steunen op “programmatic recruitment”-campagnes die gebruikmaken van big data. Ondertussen zullen deze haarfijn op specifieke doelgroepen gerichte advertenties nog worden geperfectioneerd, met audio en video. Wanneer zet jouw bedrijf de stap?