Een game om de ecologische voetafdruk van jouw bedrijf te verminderen

De ecologische voetafdruk van je bedrijf verminderen, is goed voor de rekening van je bedrijf én voor het milieu. Maar hoe betrek je je medewerkers? Met een game en/of een gepaste beloning bijvoorbeeld. In de Verenigde Staten is Lockheed Martin een voorloper. De vliegtuigbouwer lanceerde immers het Carbon Footprint Reduction Game, een spel waarmee medewerkers punten kunnen sparen naarmate ze thuis ecologische maatregelen nemen: lampen met een laag verbruik, een slimme thermostaat… Ook het bekijken van pedagogische video’s over het beperken van energieverbruik tellen mee. De punten kunnen worden gebruikt in het voordelen- en beloningsprogramma van de werkgever. Uiteraard vermindert dit spel niet rechtstreeks de ecologische voetafdruk van het bedrijf, maar gemotiveerde medewerkers zullen ook op het werk bewuster met energie en water omgaan, is de achterliggende gedachte. Game op het werk Sommige bedrijven gaan nog een stapje verder en zorgen voor een game op het werk. Onze collega’s van Sodexo in Brazilië zetten tellers op de waterkranen in het hoofdkwartier. Medewerkers op de verschillende verdiepingen werden zo tegen elkaar uitgespeeld: bedoeling was zo weinig mogelijk water te verbruiken. Het resulteerde in een daling van het waterverbruik met 11%. “Gewoonten veranderen neemt meestal heel wat tijd in beslag”, zegt onze Braziliaanse collega Luciana Aoki. “Maar het competitie-element zorgde hier voor een versnellingseffect omdat onze mensen meteen de handschoen tegen elkaar opnamen.” Beloning hoeft niet financieel te zijn Of het nu onderdeel uitmaakt van een game of niet, een beloning is altijd een goede manier om je medewerkers bewuster met energie en water te doen omgaan. Die beloningen kunnen van financiële aard zijn, maar het kan ook anders: wie een bepaalde inspanning levert, heeft misschien recht op een exclusieve opleiding, een workshop of een unieke beleving. Misschien is dat wel de kern van de zaak: vraag je een ecologische inspanning van je medewerkers, denk dan goed na over een gepaste beloning. Je zorgt ervoor dat je actie slaagt en daar zijn zowel je medewerkers, je bedrijf als het milieu bij gebaat. Win-win-win.