De HR manager-toolbox 2.0 om werknemers te fideliseren!

De HR manager-toolbox 2.0 om werknemers te fideliseren!

Niets is zo frustrerend voor een manager dan een waardevolle medewerker naar de concurrentie te zien vertrekken! Maar de conclusie is duidelijk: het bedrijf wist niet hoe het aan de verwachtingen van de werknemer kon voldoen opdat hij zijn carrière binnen het bedrijf zou voortzetten. De vraag rijst dan of alle middelen gebruikt werden om dit vertrekkende talent te motiveren.

Het behouden van werknemers is een dagelijkse strijd geworden. Daarom heeft HR verschillende tools ter beschikking om deze uitdaging aan te gaan. Van nieuwe managementmethoden tot digitale oplossingen, ontdek nu de HR Manager-toolbox 2.0 om medewerkers te fideliseren!

1. Een sterke en uitnodigende bedrijfscultuur

Lijkt het je een beetje overdreven om je werknemers als klanten te beschouwen? Nochtans doen kandidaten meer en meer onderzoek naar de bedrijven waar ze willen solliciteren, net als een klant die op zoek is naar een service, product of merk. Om werknemers te behouden, moeten we beginnen met het aanvaarden van deze nieuwe realiteit: werknemers zijn de klanten van de HR-afdeling.

Zo begrijp je ook hoe belangrijk het is om zorg te dragen voor de cultuur en de waarden van het bedrijf. Die moeten inderdaad transparant zijn, vertrouwen wekken en de kandidaat motiveren om zichzelf erin te herkennen en zich erbij betrokken te voelen.


Download de maaltijdcheques whitepaper

2. Een aantrekkelijk salarispakket

Tegenwoordig is het salaris niet langer de enige manier om te motiveren. Dus hoe fideliseren we medewerkers anders dan met een loonfiche? Het salarispakket is een beslissend element voor je werknemers. Er bestaan tal van extralegale voordelen die HR kan inzetten, meer bepaald:

  • De maaltijdcheque: tot € 160 netto per maand voor dagelijkse voedselaankopen.
  • De ecocheque: tot € 250 per jaar om ecologische producten en diensten aan te kopen.
  • Voordelen in natura: bedrijfswagen, telefoon, computer, ...
  • De groepsverzekering.

3. Onboarding en zorgzaam management

Zorg voor een goede onboarding.

Ook al is het wervingsproces belangrijk, je mag de cruciale volgende stap zeker niet vergeten: de integratie. De eerste weken in het bedrijf zijn inderdaad cruciaal voor de nieuwe medewerker. Om een haastig vertrek en een voor het bedrijf schadelijk verloop te voorkomen, moet de werknemer zich goed begeleid en gestimuleerd voelen. Succesvolle onboarding kan verschillende zaken omvatten:

  • Welkomstgesprek en presentatie van gebouwen en collega's.
  • Regelmatige vervolgafspraken: beoordeling van het integratieniveau van de werknemer, het vaststellen van eventuele problemen, enz.
  • Een mentor ter beschikking stellen van de nieuwe werknemer: een mentor kan contacten met andere werknemers bevorderen, de werknemer vertrouwd maken met het leven van het bedrijf, enz.

Benadruk empathisch management

De ‘nieuwe managementtrends’ zijn resoluut gericht op de mens en op een sterke individuele en collectieve begeleiding om de ontwikkeling van competenties te bevorderen. Hierbij staan respect, dialoog en empathisch leiderschap centraal.

4. Een echt commitment gericht op de werknemer

Gebruik actuele digitale hulpmiddelen

Laat de oude ERP achterwege, en maak plaats voor krachtige digitale tools die medewerkers motiveren, zoals bijvoorbeeld:

  • Sociale bedrijfsnetwerken: deze proactieve ‘communities’ bevorderen de interactie tussen de leden en vergroten hun reactie- en innovatief vermogen.
  • Gamificatie: uitdagingen, niveaus, punten, badges, ranglijsten en andere elementen die het werk speels maken.
  • De cloud.

Begrijp de verwachtingen en doelen van medewerkers

Om medewerkers te behouden en te motiveren, is het essentieel geworden om vaker rekening te houden met hun mening. Naast de traditionele jaargesprekken, kunnen we bijvoorbeeld enquêtes organiseren en werknemers interviewen over:

  • hun carrièredoelen.
  • hun verwachtingen ten aanzien van verloning.
  • het aandeel dat ze bereid zijn te besteden aan werk binnen hun dagelijks leven.
  • hun mening over een of ander proces binnen het bedrijf.

Download de maaltijdcheques whitepaper

Via deze vragenlijsten toon je interesse in je medewerkers - wat zeer positief is op het gebied van management - en kun je je richten op verbeterpunten om hen op lange termijn tevreden te stellen. De werknemer voelt zich geïntegreerd en ziet zichzelf als een van de drijvende krachten achter de groei en de ontwikkeling van het bedrijf.

Zoals je ziet, is fidelisatie van medewerkers veel meer dan louter een salaris! Om talenten te behouden, is het ook noodzakelijk om je bedrijf aantrekkelijk te maken door aandacht te hebben voor de verwachtingen en behoeften van de werknemers. Digitale motivatie, integratie en zorgzaam management, een uitnodigende bedrijfscultuur, een aantrekkelijk salarispakket, … de tools om talent te behouden zijn talrijk. Door een fidelisatiestrategie te voeren worden je medewerkers uitstekende ambassadeurs voor je bedrijf!

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×