Hoe kunnen we je helpen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Vertel ons meer over jezelf, zodat wij je de juiste oplossing kunnen aanbieden.

Product

Moet ik al mijn personeelsleden maaltijdcheques geven?

De maaltijdcheque is “een sociaal voordeel van collectieve aard”. Dat betekent dat…

  • alle medewerkers binnen een bepaalde personeelscategorie beloond moeten worden met dezelfde voordelen.
  • je die personeelscategorieën moet vastleggen op basis van een objectief criterium (anciënniteit, statuut, medewerkers op de baan of op kantoor …)
  • je maaltijdcheques nooit discriminerend mag toekennen op basis van bijvoorbeeld werkduur, geslacht of duur van het arbeidscontract.

Let wel: de personeelscategorieën worden in de wetgeving niet gedefinieerd. Je bepaalt ze als werkgever zelf. Krijg je controle? Dan moet je ze goed kunnen rechtvaardigen. 

Hoe bepaal ik het aantal gepresteerde werkdagen?

Dat doe je op basis van de effectief gepresteerde werkdagen of -uren. Je kan jezelf één maaltijdcheque van maximum € 8 toekennen per gewerkte dag.

Heb je onregelmatige werkdagen? Bereken het aantal cheques dan op basis van de gepresteerde werkuren. Als je ziek bent of een vakantiedag opneemt, heb je voor die dag geen recht op een maaltijdcheque.

Het aantal cheques per begunstigde kan je voor elke bestelling aanpassen. Zo stem je het aantal maaltijdcheques af of de reëel gewerkte dagen of uren. 

Hoe kan ik een mobiliteitsbudget berekenen?

Het bedrag van het mobiliteitsbudget omvat:

  • De jaarlijkse bruto kostprijs voor de werkgever van de ingeleverde bedrijfswagen of de bedrijfswagen waarvoor de werknemer in aanmerking komt.
  • De fiscale en parafiscale lasten.
  • De aan de wagen verbonden kosten in het kader van het bedrijfswagenbeleid (financieringskosten, brandstofkosten en de verschuldigde solidariteitsbijdrage).

Met andere woorden, het mobiliteitsbudget omvat de total cost of ownership (TCO): de totale jaarlijkse bruto kostprijs voor de werkgever van de financiering en het gebruik van een bedrijfswagen.

In deze TCO zitten alle autokosten vervat: van maandelijkse leaseprijs of huurprijs tot alle brandstofkosten, verzekeringen, de CO₂-solidariteitsbijdrage, niet-aftrekbare btw, vennootschapsbelasting op niet-aftrekbare autokosten … 

Hoe lang blijven de cheques geldig?

Maaltijdcheques (Pluxee Lunch) zijn 1 jaar geldig. De oudste cheques op de Pluxee Card worden altijd eerst gedebiteerd. Bekijk zelf de vervaldatum van alle elektronische cheques op je Pluxee-account. De vervaldatum van papieren cheques vind je op de cheque zelf.

Let op: niet-gebruikte cheques worden na de vervaldatum niet terugbetaald of gecompenseerd. 

Kan ik online betalen met mijn koopkrachtpremie?

Ja, er kan ook online betaald worden met de koopkrachtpremie.

Kunnen zelfstandigen zonder werknemers ook cheques krijgen?

Jazeker! Wil je meer weten? Ontdek er hier alles over

Mag je de Belgische maaltijdcheques in het buitenland gebruiken?

Nee, dat mag niet. Belgische maaltijdcheques mag je wettelijk enkel in België gebruiken. 

Moet ik alle medewerkers dezelfde opties bieden binnen Pluxee Mobility?

Neen. Je bepaalt zelf de mogelijke mobiliteitsoplossingen voor elke individuele medewerker. Zelf groepen aanmaken en regels opstellen kan snel en makkelijk!

Waar raadpleeg ik het saldo van mijn kaart?

  • In je Pluxee-account: maak eenvoudig een account aan en check je beschikbare saldo via de app of website.  
  • Op je kassaticket: na elke aankoop met cheques verschijnt je beschikbare saldo onderaan het kassaticket.  

Waar kunnen mijn medewerkers de kaart gebruiken?

Met de virtuele kaart in de app boeken en betalen je medewerkers online eenvoudig hun mobiele diensten. Geef je hen ook een fysieke kaart? Dan betalen ze snel en makkelijk bij alle mobiliteitsaanbieders binnen het Mastercard-netwerk. Als werkgever kan je ook bepaalde aanbieders uitsluiten, voor een mobiliteitspakket op maat van je bedrijf. 

Waarom zou ik als werkgever kiezen voor Pluxee Mobility? Wat zijn mijn voordelen?

Verminder de administratieve rompslomp die komt kijken bij het verwerken van mobiliteitsuitgaven. Met Pluxee Mobility beheer je alles via één centrale, 100% digitale oplossing. Bied je medewerkers een waaier aan mobiliteitsoplossingen aan. Géén extra administratie voor jou! Bovendien verduurzaam je jouw mobiliteitsbeleid, wat leidt tot minder CO2-uitstoot voor je bedrijf. 

Wanneer ontvang ik mijn Pluxee Lunch maaltijdcheques?

Bestel je Pluxee Card en gebruik elektronische maaltijdcheques. Eerst ontvang je de pin- en pukcodes van de kaart (max. 3 werkdagen na je betaling). Twee dagen later ontvang je jouw Pluxee Card. De cheques worden binnen de 24 uur na betaling van je bestelling op je kaart geladen, klaar voor gebruik!

Wat zijn de voordelen voor mijn werknemers met Pluxee Mobility?

Geef je medewerkers toegang tot veelzijdige, flexibele mobiliteit. Zij kiezen zélf hoe ze zich verplaatsen, op basis van de vervoersmiddelen die jij aanbiedt. Resultaat: méér mogelijkheden, minder transportstress en een positieve impact op hun welzijn. 

Welke bedrijven kunnen beroep doen op de "chèque-formation"?

Alle kmo’s** uit alle sectoren, met 1 hoofdzetel in het Franstalige Waalse Gewest, uitgebaat door een fysieke persoon die al of niet een handelaar, een commercieel bedrijf, een openbaar bedrijf met commerciële vorm, een Europese groep met economische belangen of een groep met economische belangen is. Al deze ondernemingstypes kunnen aanspraak maken op de "chèque-formation".

** Volgens de Europese definitie is een kmo een bedrijf dat:

  • minder dan 250 werknemers voltijds tewerkstelt
  • een omzet van minder dan 40 miljoen euro heeft of een totaalbalans van minder dan 27 miljoen euro
  • niet voor meer dan 25% in handen is van een of meerdere ondernemingen die zelf geen kmo’s zijn. 

Hoe bepaal ik het bedrag van de ecocheques?

Dat kies je zelf! Bereken je offerte of plaats je bestelling. Geef het totale bedrag op dat je wilt toekennen. Goed om weten: het maximale bedrag voor ecocheques is € 250/jaar.

Hoe lang blijven de cheques geldig? 

Elektronische en papieren ecocheques (Pluxee Eco) zijn 2 jaar geldig. De oudste cheques op de Pluxee Card worden altijd eerst gedebiteerd. Bekijk zelf de vervaldatum van alle elektronische cheques op je Pluxee-account. De vervaldatum van papieren cheques vind je op de cheque zelf.  

Let op: niet-gebruikte cheques worden na de vervaldatum niet terugbetaald of gecompenseerd.  

Wat zijn de leveringstermijnen van Pluxee Eco?

Ecocheques via de Pluxee Card. Elektronische cheques ontvangen je medewerkers in twee fasen. Eerst ontvang je de Pluxee Card met pin- en puk-codes. Uiterlijk drie werkdagen na de betaling van je bestelling ontvang je de pin- en puc-codes. Twee werkdagen later ontvang je de Pluxee Card. De cheques worden binnen de 24 uur na je betaling op de kaart geladen.  

Papieren cheques ontvang je uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van je betaling. 

Hoe bepaal ik het bedrag van mijn cadeaucheques?

Hoeveel je maximaal kan besteden met je cadeaucheque, is hangt af van de gelegenheid.

Hoe lang blijven mijn cadeaucheques geldig?

Papieren en elektronische cadeaucheques (Pluxee Cadeau) zijn 1 jaar geldig. De oudste cheques op de Pluxee Card worden altijd eerst gedebiteerd. Bekijk zelf de vervaldatum van alle elektronische cheques in je Pluxee-account. De vervaldatum van papieren cheques vind je op de cheque zelf.

Let op: niet-gebruikte cheques worden na de vervaldatum niet terugbetaald of gecompenseerd. 

Hoe word ik partner van Pluxee?

Word partner van Pluxee door ons contactformulier in te vullen of neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail op infopartners@sales.pluxee.be of telefonisch op 02/547.55.95. En goed nieuws: Pluxee-partner worden is helemaal gratis!